piątek, 6 czerwca 2014

Jak się uczyć do egzaminu radcowskiego ?

Przez ostatnie 8 lat swojego życia musiałam zdawać egzaminy o różnym poziomie trudności. Począwszy od studiów, skończywszy na aplikacji radcowskiej. Jednak nauka do egzaminu radcowskiego to nauka innego rodzaju. Podczas studiów i aplikacji musiałam uczyć się rzeczy teoretycznych, które stanowiące fundament wiedzy prawniczej. Egzamin radcowski to walka ze stresem oraz umiejętnością odszukania istoty problemu we właściwym czasie. Jeżeli pokonasz te dwie rzeczy reszta jest czystą poezją jak mawiają znawcy tematu. Wybierając system nauki do egzaminu zawodowego wzięłam pod lupę trzy dni w trakcie których będę musiała dać z siebie wszystko. Pod tym kątem zamierzam dostosować tempo przerabianych casusów, wyrabiając odpowiedni schemat aby osiągnąć najbardziej optymalne warunki tożsame jak podczas egzaminu. Dzięki takiemu podejściu ograniczam poziom stresu do minimum. Równie ważnym, jak poziom i ilość przerobionych casusów istotna jest  umiejętność efektywnego szukania potrzebnych informacji za pomocą dostępnych na egzaminie systemów prawnych.

Mój wstępny zarys przygotowań do nauki:
1. Do 20 czerwca 2014 r. opracowuje szczegółowy plan nauki, uwzględniający cztery bloki prawne będące przedmiotem egzaminu. Na pierwszy plan wysuwa się przejrzenie procedur bezpośrednio w kodeksach. Bardzo dobra orientacja w każdej procedurze to bezwzględny "must have" przed podejściem do rozwiązywania zadań.
2. Wstępna metodologia nauki po odświeżeniu procedury cywilnej, administracyjnej i karnej:
- poziom trudności casusów musi odpowiadać treści dotychczasowych zadań  egzaminacyjnych. W pierwszej kolejności mam zamiar przerobić zadania z lat ubiegłych - egzamin radcowski/adwokacki oraz casusy z egzaminu wstępnego KSSiP. Zastanawiam się także nad zakupem książek z casusami z C.H.BECKA lub LexisNexis - z tego co mówią znajomi są one pomocne, choć jak wiadomo posiadają też wady takie, jak chociażby błędne przykłady komparycji umów, czy rozwiązań proponowanych zadań.
- rozwiązując casusy chcę analizować, która metoda rozwiązywania zadania w najlepszy sposób ułatwia mi odnalezienie istoty problemu;
- rozwiązując zadania biorę pod uwagę czas jaki będę miała do dyspozycji w trakcie egzaminu radcowskiego;

Podsumowując,
Mój absolutny "must have":
1. Realny plan nauki;
2. umysłowy luz;
3. pełna koncentracja podczas przerabiania zadań;
4. najprzyjemniejsze: pozytywna wizja efektu mojej pracy :)

Pozdrawiam,
SH.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz