Jak powinna
wyglądać umowa sporządzana w warunkach egzaminacyjnych ?
Biorąc pod uwagę
fakt, iż w tym dniu jest nam dane sporządzić dwie prace
egzaminacyjne musimy się zorganizować tak aby chociaż w sposób
maksymalny zminimalizować stres w tym czasie. Moim zdaniem to
właśnie teraz, w okresie gdy przeglądamy zadania z lat ubiegłych,
czytamy metodyki, etc jest czas na organizację tego de facto
najtrudniejszego dnia. Czemu najtrudniejszy ? Oczywiście nie z
punktu merytorycznego lecz psychicznego ( + zmęczenie ) i
logistycznego. Dlatego tak ważna jest szybka lokalizacja problemu w
odpowiednich przepisach.
Moim zdaniem w tym
dniu całą metodykę jak, gdzie i czemu musimy mieć tak wypracowaną
aby nie spędzać czasu na banały. Banały z punktu widzenia
obecnego, czyli siedząc bez stresu nad umową.
O czym zatem warto
pamiętać konstruując umowę gospodarczą ?
Umowa gospodarcza
powinna zostać sporządzona przez nas w sposób maksymalnie czytelny
i zwięzły. Powiedzmy sobie szczerze, umowa na 7 i więcej stron, w
warunkach tego egzaminu nie ma racji bytu z co najmniej dwóch
powodów: 1. czas i 2. ku zaskoczeniu niektórych czas :)
Na egzaminie nie
można korzystać z wzorów zatem najwyższy czas na pisanie od
początku do końca na czystej karcie całości postanowień
umownych.
- Należy zadbać o symetryczność jednostek merytorycznych, aby nie zdarzyło się tak, że po paragrafie 3 mamy nagle 7 bo w międzyczasie wcześniejsze poszły w inną część umowy.
- Moim zdaniem egzamin to nie czas na tworzenie śródtytułów paragrafów. Ważne jednak jest precyzyjne opisanie ich punktów.
- Po wtóry z uwagi na czas nie zamierzam używać terminologii w języku obcym. Zwłaszcza w sytuacji gdy nie ma szans na stworzenie odpowiedniego słownika.
- Jeżeli coś nie wynika z polecenia nie tracimy na to czasu, jeżeli nie mamy go w odpowiedniej ilości. Zatem nie jest konieczne konstruowanie preambuły umowy jeżeli nie stworzyliśmy postanowień które muszą znaleźć się w naszej umowie. Powyższe uwagi odnoszą się w większości do staranności naszej pracy, co wpływa na ocenę w najniższym aspekcie. Myślę, że mimo to warto o tym pamiętać.
Co powinno znaleźć się w umowie ?
#1. Strony umowy. Dziś o stronach umowy z punktu widzenia przepisów.
Strony Umowy
Określając
strony umowy należy otworzyć przepisy ustawy, to kolejny banał.
Nigdy jednak nie sporządzam umowy z głowy, nawet w sytuacji, gdy
jestem tego w 100 % pewna. Tym bardziej nie postąpię inaczej
podczas egzaminu.
Opisując stronę
umowy należy pamiętać o zasadach reprezentacji, koniecznych
zgodach i ograniczeniach wynikających z przepisów oraz odpowiednich
załącznikach. Nie warto uczyć się na pamięć niektórych kwestii
skoro można mieć przed sobą treść aktu prawnego. Należy
pamiętać, że na egzaminie można posiadać treść przepisów w
formie dowolnej. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie aby wydrukować
je w formie i układzie dogodnych nam, egzaminowanym.
Kodeks
cywilny:
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności
prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością
gospodarczą lub zawodową.
Skarb Państwa jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i
obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nienależącego do
innych państwowych osób prawnych.
Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to
włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na
przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia
oraz innych określeń dowolnie obranych.
§ 3. Firma osoby prawnej może zawierać nazwisko lub pseudonim
osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z
powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Umieszczenie w
firmie nazwiska albo pseudonimu osoby fizycznej wymaga pisemnej
zgody tej osoby, a w razie jej śmierci - zgody jej małżonka i
dzieci.
Ustawa o
swobodzie działalności gospodarczej
1. Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo
ewidencji jest obowiązany umieszczać w oświadczeniach pisemnych,
skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i
organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się
tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym.
Ustawa o
Krajowym Rejestrze Sądowym:
Art. 17
2. Jeżeli
dane wpisano do Rejestru niezgodnie ze zgłoszeniem podmiotu lub bez
tego zgłoszenia, podmiot ten nie może zasłaniać się wobec osoby
trzeciej działającej w dobrej wierze zarzutem, że dane te nie są
prawdziwe, jeżeli zaniedbał wystąpić niezwłocznie z wnioskiem o
sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie wpisu.
Kodeks Spółek
Handlowych:
§
4. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki
z dodaniem oznaczenia "w likwidacji".
§ 1. Pisma i zamówienia handlowe składane przez spółkę w
formie papierowej i elektronicznej, a także informacje na stronach
internetowych spółki, powinny zawierać:
W przypadku sprzeczności interesów spółki z interesami członka
zarządu, jego współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego
stopnia oraz osób, z którymi jest powiązany osobiście, członek
zarządu powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzyganiu takich
spraw i może żądać zaznaczenia tego w protokole.
§ 2. Do chwili ustanowienia zarządu spółka w organizacji jest
reprezentowana przez wszystkich założycieli działających łącznie
albo przez pełnomocnika ustanowionego jednomyślną uchwałą
założycieli.
§ 1. Pisma i zamówienia handlowe składane przez spółkę w
formie papierowej i elektronicznej, a także informacje na stronach
internetowych spółki powinny zawierać:
W przypadku sprzeczności interesów spółki z interesami członka
zarządu, jego współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego
stopnia oraz osób, z którymi jest powiązany osobiście, członek
zarządu powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzyganiu takich
spraw i może żądać zaznaczenia tego w protokole.
Prawo
upadłościowe i naprawcze
Po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorca występuje w obrocie pod
dotychczasową firmą z dodaniem oznaczenia "w upadłości
likwidacyjnej" albo "w upadłości układowej".
Reprezentacja
SPÓŁKA
CYWILNA
W tym przypadku ZAWSZE wszyscy wspólnicy muszą być wskazani w
komparycji umowy.
W braku odmiennej umowy lub uchwały wspólników każdy wspólnik
jest umocowany do reprezentowania spółki w takich granicach, w
jakich jest uprawniony do prowadzenia jej spraw.
SPÓŁKA
JAWNA
SPÓŁKA
PARTNERSKA
SPÓŁKA
KOMANDYTOWO-AKCYJNA
SPÓŁKA Z O.
O.
Art. 205
§ 1. Jeżeli zarząd jest
wieloosobowy, sposób reprezentowania określa umowa spółki. Jeżeli
umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym przedmiocie,
do składania oświadczeń w imieniu spółki wymagane jest
współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka
zarządu łącznie z prokurentem.
SPÓŁKA
AKCYJNA
Art. 373
§ 1. Jeżeli zarząd jest wieloosobowy, sposób reprezentowania
spółki określa jej statut. Jeżeli statut nie zawiera żadnych
postanowień w tym przedmiocie, do składania oświadczeń w imieniu
spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu
albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem.
Należy
pamiętać o Ustawie
o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa
z dnia 8 sierpnia 1996 r. tj. z dnia 30 sierpnia 2012 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 2. Jeżeli z odrębnych przepisów nie
wynika, jakiej państwowej osobie prawnej przysługują prawa
majątkowe do składnika mienia państwowego, prawa te przysługują
Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa.
Zgoda
drugiego małżonka:
Pamiętaj o
zasadach reprezentacji dziecka
Zgoda
wynikająca ze statutu/umowy - KSH
Art. 17
§ 3. Czynność prawna dokonana bez zgody właściwego organu
spółki, wymaganej wyłącznie przez umowę spółki albo statut,
jest ważna, jednakże nie wyklucza to odpowiedzialności członków
zarządu wobec spółki z tytułu naruszenia umowy spółki albo
statutu.
§ 3. Statut może zawierać postanowienia odmienne, niż przewiduje
ustawa, jeżeli ustawa na to zezwala.
Zgoda
ministra właściwego ds. SP – art. 5a
1. Państwowe osoby prawne są obowiązane uzyskać zgodę ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa na dokonanie czynności prawnej
w zakresie rozporządzenia składnikami aktywów trwałych w
rozumieniu przepisów o rachunkowości, zaliczonymi do wartości
niematerialnych i prawnych, rzeczowych aktywów trwałych lub
inwestycji długoterminowych, w tym oddania tych składników do
korzystania innym podmiotom na podstawie umów prawa cywilnego lub
ich wniesienia jako wkładu do spółki lub spółdzielni, jeżeli
wartość rynkowa przedmiotu rozporządzenia przekracza równowartość
w złotych kwoty 50 000 euro, obliczonej na podstawie średniego
kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski według stanu z dnia
wystąpienia o zgodę.
Pełnomocnictwo/
Prokura
Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego
zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu
potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że
ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.
Pamiętaj aby
do umowy załączyć umocowanie osoby działającej w imieniu strony.
Przepisy
pomocne do konstruowania komparycji umowy – pozostałe wyciągi z aktów prawnych:
Art. 18.
Ustawa o komercjalizacji
2.W spółce powstałej w wyniku komercjalizacji, w której ponad połowa ogólnej liczby akcji należy do Skarbu Państwa, zgody walnego zgromadzenia wymaga:
3) zbycie nabytych lub objętych akcji innej spółki.
Art. 10. Ustawa o fundacjach
Zarząd fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje fundację na zewnątrz.
2.W spółce powstałej w wyniku komercjalizacji, w której ponad połowa ogólnej liczby akcji należy do Skarbu Państwa, zgody walnego zgromadzenia wymaga:
3) zbycie nabytych lub objętych akcji innej spółki.
Art. 10. Ustawa o fundacjach
Zarząd fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje fundację na zewnątrz.
Ustawa
z 8.8.1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących
Skarbowi
Państwa:
Art.
17. 1. Kierownicy urzędów państwowych, w rozumieniu przepisów
o pracownikach
urzędów
państwowych, w szczególności dyrektorzy generalni urzędów,
reprezentują
Skarb
Państwa w odniesieniu do powierzonego im mienia i w zakresie
zadań
ich urzędów, określonych w odrębnych przepisach. W strukturach
organizacyjnych
urzędów
państwowych wyznacza się komórki albo stanowiska
pracy
do obsługi spraw związanych z reprezentowaniem Skarbu Państwa.
2.
Kierownicy urzędów państwowych mogą, w zakresie uprawnień
reprezentowania
Skarbu
Państwa wynikających z przepisów odrębnych, udzielać
pełnomocnictw
do
reprezentowania Skarbu Państwa kierownikom podporządkowanych
im
jednostek organizacyjnych;
Ustawa
z 21.11.2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505 ze
zm.).
Art.
25. 4. Dyrektor generalny urzędu:
1)
zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego
działania,
a
także organizację pracy, w szczególności przez:
e)
gospodarowanie mieniem urzędu, w tym zlecanie usług i dokonywanie
zakupów
dla
urzędu oraz zapewnienie prowadzenia ewidencji majątku urzędu,
f)
wykonywanie kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu ustawy
z
dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z
2007 r.
Nr
223, poz. 1655 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1058 i Nr 220, poz. 1420),
2)
dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w
urzędzie
oraz
realizuje politykę personalną, w szczególności przez:
a)
przygotowywanie programu zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie,
b)
dokonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku
pracy
z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych
z
ustaniem stosunku pracy,
c)
organizowanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na wyższe
stanowiska
w służbie cywilnej.
Ustawa
z 28.9.1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.):
Art.
33. 1. Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy
dyrektorów
regionalnych
dyrekcji Lasów Państwowych.
2.
Dyrektora Generalnego powołuje i odwołuje minister właściwy do
spraw środowiska.
3.
Dyrektor Generalny w szczególności:
1)
reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie
swojego
działania;
Art.
34. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w
szczególności:
1)
reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie
swojego
działania;
Art.
35. 1. Nadleśniczy prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną w
nadleśnictwie
na
podstawie planu urządzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu. W
szczególności
nadleśniczy:
1)
reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie
swojego
działania;
2)
kieruje nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną
Lasów
Państwowych;
Ustawa
z 21.3.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 19,
poz. 115
ze
zm.):
Art.
18. 1. Centralnym organem administracji rządowej właściwym w
sprawach dróg
krajowych
jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, do którego
należy:
1)
wykonywanie zadań zarządcy dróg krajowych;
2)
realizacja budżetu państwa w zakresie dróg krajowych.
2.
Do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad należy również:
7)
wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i koordynowaniem
budowy
i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrad płatnych,
w
tym:
a)
prowadzenie prac studialnych dotyczących autostrad płatnych,
przygotowywanie
dokumentów
wymaganych w postępowaniu w sprawie oceny
oddziaływania
na środowisko – na etapie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji
autostrady,
o którym mowa w przepisach o ochronie środowiska,
b)
współpraca z organami właściwymi w sprawach zagospodarowania
przestrzennego,
obrony narodowej, geodezji i gospodarki gruntami,
ewidencji
gruntów i budynków, scalania i wymiany gruntów, melioracji
wodnych,
ochrony gruntów rolnych i leśnych, ochrony środowiska oraz
ochrony
zabytków,
c)
nabywanie, w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa, nieruchomości pod
autostrady
i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do nieruchomości,
3.
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad powołuje Prezes
Rady
Ministrów,
spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego
naboru,
na wniosek ministra właściwego do spraw transportu. Prezes Rady
Ministrów
odwołuje Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Art.
18a. 1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad realizuje
swoje zadania
przy
pomocy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Generalna
Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad wykonuje również zadania zarządu
dróg
krajowych.
2.
W skład Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wchodzą, z
zastrzeżeniem
ust.
3a, oddziały w województwach.
3.
Obszar działania oddziału pokrywa się, z zastrzeżeniem ust. 3a, z
obszarem
województwa.
3a.
Minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Generalnego
Dyrektora
Dróg
Krajowych i Autostrad, w drodze zarządzenia, może tworzyć oddziały
regionalne
realizujące zadania Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i
Autostrad w zakresie poszczególnych autostrad i dróg ekspresowych,
przy
czym
oddziały te prowadzą działalność na obszarze większym niż
jedno województwo.
4.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powołuje i odwołuje
dyrektorów
oddziałów
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
5.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może upoważnić
pracowników
Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do załatwiania
określonych
spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, w szczególności
do
wydawania decyzji administracyjnych.
Ustawa
z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz.
1591 ze zm.)
Art.
18 2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
9)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających
zakres
zwykłego zarządu, dotyczących:
a)
zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania
lub
wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub
na
czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;
uchwała
rady
gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej
na
czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których
przedmiotem
jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt
może
dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania
i
wykupu przez wójta,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych
zaciąganych
przez wójta w roku budżetowym,
e)
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o
wartości
przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f)
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz
rozwiązywania
i
występowania z nich,
g)
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji
przez
wójta,
h)
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i
innych
gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych
przez
wójta
w roku budżetowym,
10)
określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie
zaciągać zobowiązania,
Art.
31.Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją
na zewnątrz.
Art.
46. 1) Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu
mieniem składa jednoosobowo
wójt
albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca
wójta
samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.
3)
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań
pieniężnych,
do
jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy
(głównego
księgowego
budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
Art.
47.1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających
osobowości
prawnej
działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego
przez
wójta.
Ustawa
z 5.6.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz.
1592 ze zm.)
Art.
8. 2. Organami powiatu są:
1)
rada powiatu,
2)
zarząd powiatu.
Art.
12. Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
8)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a)
zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania
lub
wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas
nieoznaczony,
o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady
powiatu
jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej
na
czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których
przedmiotem
jest
ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może
dokonywać
tych czynności wyłącznie za zgodą rady powiatu,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i
wykupu,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych
zaciąganych
przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek
i
poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e)
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o
wartości
przekraczającej
granicę ustaloną corocznie przez radę,
f)
tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i
spółdzielni
oraz
ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g)
tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i
występowania
z
nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania,
nabywania
i
zbywania udziałów i akcji,
h)
współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane
jest to z koniecznością
wydzielenia
majątku,
i)
tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych
oraz wyposażania
ich
w majątek.
Art.
27.
1.
Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym
starostę i wicestarostę,
w
ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez
właściwy
organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3. Liczbę członków
zarządu
określa
w statucie rada powiatu.
2.
Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów
ustawowego
składu
rady, w głosowaniu tajnym.
3.
Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków
zarządu
na
wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy
ustawowego
składu rady, w głosowaniu tajnym.
Art.
34.
1.
Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego,
kieruje
bieżącymi
sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. (…)
Art.
48.
1.
Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają
dwaj
członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona
przez
zarząd.
2.
Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników
powiatowych
służb,
inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do
składania
oświadczeń
woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
3.
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań
majątkowych,
do
jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub
osoby
przez niego upoważnionej.
Ustawa
z 5.6.1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2001 r.
Nr 142,
poz.
1590 ze zm.),
Art.
15.Organami samorządu województwa są:
1)
sejmik województwa,
2)
zarząd województwa.
Art.
18.
Do
wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy:
19)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa
dotyczących:
a)
zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania
lub
wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata
lub
na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;
uchwała
sejmiku województwa jest wymagana również w przypadku,
gdy
po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają
kolejne
umowy,
których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu
określenia
zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za
zgodą
sejmiku województwa,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania
i
wykupu,
c)
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów
krótkoterminowych
zaciąganych
przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości
pożyczek
i poręczeń udzielanych przez zarząd województwa w roku
budżetowym,
e)
tworzenia spółek prawa handlowego lub spółdzielni i
przystępowania
do
nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także
obejmowania,
nabywania
i zbywania udziałów i akcji,
f)
tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich
samorządowych
jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
Art.
32.
Sejmik
województwa wybiera zarząd województwa, w tym marszałka
województwa
i
nie więcej niż 2 wicemarszałków, w ciągu 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia wyników
wyborów
przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3. (…).
Art.
57.
1.
Oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek
województwa
wraz
z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa
stanowi
inaczej.
2.
Sejmik województwa może udzielić marszałkowi upoważnienia do
składania
jednoosobowo
oświadczeń woli, innych niż przewidywane w statucie województwa.
3.
Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne, wymaga
do jej
skuteczności
kontrasygnaty głównego księgowego budżetu województwa lub
osoby
przez niego upoważnionej.
4.
Główny księgowy budżetu województwa, który odmówi
kontrasygnaty, dokonuje
jej
jednak na pisemne polecenie marszałka województwa, informując
równocześnie
o
tym sejmik województwa oraz regionalną izbę obrachunkową.
5.
Zarząd województwa może upoważnić pracowników urzędu
marszałkowskiego
do
składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej
działalności
województwa.
Ustawa
z 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu
Państwa
(t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700 ze zm.)
Art.
3.1. Tworzy się Agencję Nieruchomości Rolnych, zwaną dalej
„Agencją”. Agencja
jest
państwową osobą prawną.
2.
Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju
wsi.
Art.
8.
Organami
Agencji są:
1)
Prezes;
2)
Rada Nadzorcza.
Art.
9.1. Prezesa Agencji powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek
ministra właściwego
do
spraw rozwoju wsi, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego
i
konkurencyjnego naboru. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa
Agencji.
2.
Agencją kieruje Prezes i reprezentuje ją na zewnątrz.
Rozporządzenie
Ministra Skarbu Państwa z 1.8.2003 r. w sprawie nadania
statutu
Agencji Nieruchomości Rolnych (Dz.U. Nr 140, poz. 1348 ze zm.)
§
21. Prezes może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych
pełnomocnictw
do
dokonywania wszelkich czynności prawnych, z zastrzeżeniem § 22.
§
22. Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do każdej z
następujących
czynności
prawnych:
1)
sprzedaży nieruchomości o powierzchni przekraczającej 50 ha, a
także nieruchomości,
których
wartość, określona zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, przekracza
równowartość
dwóch tysięcy ton żyta, ustaloną stosownie do przepisów
o
podatku rolnym;
2)
wydzierżawiania nieruchomości o powierzchni przekraczającej 500
ha;
3)
zawiązania spółki lub wniesienia do niej mienia i obejmowania w
zamian akcji
i
udziałów;
4)
przekazania praw z akcji i udziałów w spółkach, o których mowa w
art. 5
ust.
5 ustawy;
5)
przekształcania, likwidacji spółek handlowych, o których mowa w
art. 5 ust. 6
ustawy
oraz
6)
zbycia posiadanych w nich udziałów lub akcji;
7)
zaciągania kredytów długoterminowych oraz udzielania poręczeń i
gwarancji
kredytowych;
8)
umorzenia należności głównej Agencji, przekraczającej, wraz z
należnościami
ubocznymi,
kwotę 100 000 zł.
§
23. Prezes może w pełnomocnictwie zawrzeć postanowienie
zezwalające
na
ustanowienie przez pełnomocnika innych pełnomocników do
dokonywania
wszystkich
lub niektórych czynności prawnych w granicach udzielonego mu
pełnomocnictwa.
§
24. Pełnomocnictwo powinno być udzielone w tej samej formie,
jaka jest wymagana
do
ważności czynności prawnej będącej przedmiotem pełnomocnictwa,
jednak
w każdym przypadku powinno być udzielone na piśmie.
Ustawa
z 30.5.1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia
Skarbu
Państwa
oraz o Agencji Mienia Wojskowego (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 163,
poz.
1711 ze zm.)
Art.
5.1. Tworzy się Agencję Mienia Wojskowego, zwaną dalej
„Agencją”.
2.
Nadzór nad działalnością Agencji sprawuje Minister Obrony
Narodowej.
3.
Agencja jest państwową osobą prawną.
4.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
(…)Art.
10.Organami Agencji są:
1)
Prezes Agencji;
2)
Rada Nadzorcza Agencji.
Art.
11.1. Prezesa Agencji powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród
osób wyłonionych
w
drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek Ministra Obrony
Narodowej,
złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu
Państwa.
Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Agencji.
(…)
Art.
12.1. Prezes Agencji kieruje Agencją i reprezentuje ją na
zewnątrz.
2.
Oświadczenia woli w imieniu Agencji składa Prezes Agencji. Prezes
Agencji
może
udzielić innym osobom pełnomocnictw do składania oświadczeń woli
w
imieniu Agencji.
Ustawa
z 9.5.2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
(Dz.U.
Nr 98, poz. 634 ze zm.)
Art.
2.
1.
Agencja jest państwową osobą prawną.
2.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa. (…)
Art.
8.
1.
Organem Agencji jest Prezes powoływany przez Prezesa Rady Ministrów,
spośród
osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru,
na
wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz ministra
właściwego
do
spraw finansów publicznych. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa
Agencji.
2.
Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na
zewnątrz. Prezes
Agencji
wykonuje zadania przy pomocy zastępców Prezesa Agencji, dyrektorów
oddziałów
regionalnych oraz kierowników biur powiatowych. (…);
Ustawa
z 9.11.2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości
(t.j.
Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 ze zm.)
Art.
1.
2.
Agencja jest państwową osobą prawną.
3.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
4.
Agencja może tworzyć oddziały w kraju.
Art.
8.
Organami
Agencji są:
1)
Prezes Agencji, zwany dalej „Prezesem”;
2)
Rada Nadzorcza, zwana dalej „Radą”.
Art.
9.
1.
Prezes kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na
zewnątrz.
2.
Prezes jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności
prawnych
w
imieniu Agencji. Do dokonywania czynności prawnych Prezes może
ustanowić
pełnomocników,
którzy działają w zakresie umocowania. (…)
Art.
10.
1.
Prezesa powołuje minister właściwy do spraw gospodarki, spośród
osób wyłonionych
w
drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, po zasięgnięciu
opinii
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Minister
właściwy
do
spraw gospodarki odwołuje Prezesa.
Rozporządzenie
Ministra Gospodarki z 9.3.2001 r. w sprawie nadania statutu
Polskiej
Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 18, poz. 216)
§
6.
1.
Prezes może udzielać swoim zastępcom, dyrektorom komórek
organizacyjnych
Biura
Agencji, dyrektorom oddziałów i innym osobom pełnomocnictw
ogólnych
i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu
Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania
następujących
czynności
prawnych:
1)
wszelkie czynności prawne rozporządzające lub zobowiązujące,
których
przedmiotem
jest prawo o wartości przewyższającej równowartość 10 000
EURO,
2)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy obowiązującej przez okres
dłuższy
niż
1 rok,
3)
zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy z osobą zagraniczną,
4)
zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
5)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie akcji lub udziałów w
spółkach kapitałowych,
6)
objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie obligacji.
3.
Prezes udziela pełnomocnictw na piśmie, w formie wymaganej do
ważności
czynności
prawnej.
Prawo
ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2008 r. Nr 25,
poz.
150 ze zm.)
Art.
400.
1.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej
„Narodowym
Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu
art.
9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz.U.
Nr
157, poz. 1240).
2.
Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane
dalej
„wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi
w
rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1. (…)
Art.
400c.
1.
Organami Narodowego Funduszu są Rada Nadzorcza Narodowego Funduszu
i
Zarząd Narodowego Funduszu. (…)
Art.
400e.
1.
Organami wojewódzkich funduszy są rady nadzorcze wojewódzkich
funduszy
i
zarządy wojewódzkich funduszy. (…)
Art.
400i.
1.
Zarząd Narodowego Funduszu liczy od 3 do 5 osób.
2.
Zarząd Narodowego Funduszu stanowią:
1)
Prezes Zarządu Narodowego Funduszu powoływany przez ministra
właściwego
do
spraw środowiska, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego
i
konkurencyjnego naboru, oraz odwoływany przez ministra właściwego
do
spraw środowiska – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego
Funduszu;
2)
zastępcy Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu powoływani przez
ministra
właściwego
do spraw środowiska, spośród osób wyłonionych w drodze
otwartego
i konkurencyjnego naboru, oraz odwoływani przez ministra
właściwego
do spraw środowiska – na wniosek Rady Nadzorczej Narodowego
Funduszu.
(…)
16.
Prezes Zarządu Narodowego Funduszu reprezentuje Narodowy Fundusz
na
zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie praw
i
obowiązków majątkowych Narodowego Funduszu, z zastrzeżeniem
art.
400k ust. 4.
17.
Prezes Zarządu Narodowego Funduszu dokonuje czynności w sprawach
z
zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Narodowego
Funduszu.
Art.
400j.
1.
Zarządy wojewódzkich funduszy liczą od 2 do 5 osób.
2.
Zarządy wojewódzkich funduszy stanowią:
1)
prezesi zarządów wojewódzkich funduszy,
2)
zastępcy prezesów zarządów wojewódzkich funduszy
–
powoływani i
odwoływani przez zarządy województw, na wniosek rad nadzorczych
wojewódzkich
funduszy. (…)
5.
Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy reprezentują wojewódzkie
fundusze
na
zewnątrz, dokonując wszystkich czynności prawnych w zakresie
praw
i obowiązków majątkowych wojewódzkich funduszy, z zastrzeżeniem
art.
400k ust. 5.
6.
Prezesi zarządów wojewódzkich funduszy dokonują czynności w
sprawach
z
zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników biur wojewódzkich
funduszy.
Art.
400k.
4.
Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków
majątkowych
Narodowego
Funduszu, oprócz Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu,
są
upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:
1)
pozostałych członków Zarządu Narodowego Funduszu;
2)
pełnomocników powołanych przez Prezesa Zarządu Narodowego
Funduszu,
działających
w granicach ich umocowania.
5.
Do dokonywania czynności prawnych w zakresie praw i obowiązków
majątkowych
wojewódzkich
funduszy, oprócz prezesów zarządów wojewódzkich
funduszy,
są upoważnione dwie osoby, działające łącznie, spośród:
1)
pozostałych członków zarządów wojewódzkich funduszy;
2)
pełnomocników powołanych przez prezesów zarządów wojewódzkich
funduszy,
działających w granicach ich umocowania.
6.
Dokonanie przez osoby, o których mowa w ust. 4 i 5, czynności
prawnej w zakresie
praw
i obowiązków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy
bez
zachowania trybu określonego w art. 400h ust. 1 pkt 3 nie powoduje
nieważności
tej
czynności prawnej w stosunku do osób trzecich.
Rozporządzenie
Ministra Środowiska z 7.12.2010 r. w sprawie nadania statutu
Narodowemu
Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
(Dz.U.
Nr 240, poz. 1609)
§
17.
1.
Pełnomocnictwa są udzielane przez Prezesa Zarządu w formie
pisemnej.
2.
Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do wykonywania czynności
niedotyczących
spraw
majątkowych Narodowego Funduszu.
Ustawa
z 15.4.2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 ze
zm.)
Art.
54
1.
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje
samodzielnie
przekazanymi
w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem
Skarbu
Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem
własnym
(otrzymanym
lub zakupionym).
2.
Zbycie aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki
zdrowotnej,
oddanie
go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może
nastąpić
wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot tworzący.
3.
Zasady, o których mowa w ust. 2, polegają w szczególności na
ustanowieniu
wymogu
uzyskania zgody podmiotu tworzącego na zbycie, wydzierżawienie,
wynajęcie,
oddanie w użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych.
4.
Wniesienie majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki
zdrowotnej
lub
przysługującego mu do niego prawa w formie aportu do spółek, jego
przekazanie
fundacji
lub stowarzyszeniu, które wykonują działalność leczniczą,
jest
zabronione. W przypadku spółek, fundacji lub stowarzyszeń,
wykonujących
inną
działalność, dokonanie tych czynności wymaga zgody podmiotu
tworzącego.
5.
Czynność prawna mająca na celu zmianę wierzyciela samodzielnego
publicznego
zakładu
opieki zdrowotnej może nastąpić po wyrażeniu zgody przez
podmiot
tworzący. Podmiot tworzący wydaje zgodę albo odmawia jej wydania,
biorąc
pod uwagę konieczność zapewnienia ciągłości udzielania
świadczeń
zdrowotnych
oraz w oparciu o analizę sytuacji finansowej i wynik finansowy
samodzielnego
publicznego zakładu opieki zdrowotnej za rok poprzedni. Zgodę
wydaje
się po zasięgnięciu opinii kierownika samodzielnego publicznego
zakładu
opieki zdrowotnej.
6.
Czynność prawna dokonana z naruszeniem ust. 2–5 jest nieważna.
Ustawa
z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz.
665
ze
zm.)
Art.
12.
Banki
mogą być tworzone jako banki państwowe, banki spółdzielcze lub
banki
w
formie spółek akcyjnych.
Art.
22a.
1.
Zarząd banku składa się co najmniej z trzech osób fizycznych
powoływanych
i
odwoływanych przez radę nadzorczą, z zastrzeżeniem art. 22b.
Ustawa
z 16.9.1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2003 r. Nr 188, poz.
1848
ze
zm.)
Art.
54.
§
1. Oświadczenia woli za spółdzielnię składają dwaj członkowie
zarządu lub
jeden
członek zarządu i pełnomocnik. W spółdzielniach o zarządzie
jednoosobowym
oświadczenie
woli mogą składać również dwaj pełnomocnicy.
§
2. Oświadczenia, o których mowa w § 1, składa się w ten sposób,
że pod nazwą
spółdzielni
osoby upoważnione do ich składania zamieszczają swoje podpisy.
Art.
55.
§
1. Zarząd może udzielić jednemu z członków zarządu lub innej
osobie pełnomocnictwa
do
dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem
bieżącą
działalnością gospodarczą spółdzielni lub jej wyodrębnionej
organizacyjnie
i
gospodarczo jednostki, a także pełnomocnictwa do dokonywania
czynności
określonego
rodzaju lub czynności szczególnych.
§
2. Statut spółdzielni może uzależnić udzielenie pełnomocnictwa
przez zarząd
od
uprzedniej zgody rady.
Ustawa
z 24.6.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz.
903
ze
zm.)
Art.
18.
1.
Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej
własności lokali
albo
w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić
sposób
zarządu
nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć
zarząd
osobie
fizycznej albo prawnej.
2.
W razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez
dotychczasowych
współwłaścicieli
sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek
także
do każdego kolejnego nabywcy lokalu.
2a.
Zmiana ustalonego w trybie ust. 1 sposobu zarządu nieruchomością
wspólną
może
nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali
zaprotokołowanej
przez
notariusza. Uchwała ta stanowi podstawę wpisu do księgi
wieczystej.
3.
Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w
ust. 1 lub
w
uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady
określone
w
niniejszym rozdziale.
Art.
20.
1.
Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi,
jest więcej
niż
siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o
wyborze
jednoosobowego
lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być
wyłącznie
osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich
grona.
2.
Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej
chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w
czynnościach lub odwołani.
Art.
21.
1.
Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją
na zewnątrz
oraz
w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami
lokali.
2.
Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę
mieszkaniową
składają
przynajmniej dwaj jego członkowie.
3.
Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust.
2, składa
oświadczenia
w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22
ust.
3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich
lokali.
Art.
22.
1.
Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
2.
Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres
zwykłego zarządu
potrzebna
jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie
tej
czynności
oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów
stanowiących
czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie
prawem
przewidzianej.
3.
Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w
szczególności:
1)
ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości
wspólnej,
2)
przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
3)
ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
4)
zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
5)
udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości
wspólnej,
na
ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie
nadbudowy
lub
przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości
udziałów
w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego
lub
przebudowanego,
5a)
udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności
nieruchomości
wspólnej,
6)
dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
6a)
nabycie nieruchomości,
7)
wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16,
8)
ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów
związanych
z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno
do
użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego
użytku
właścicieli
co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów
zarządu
nieruchomością
wspólną,
9)
udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej
więcej
niż
jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów
w
nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo
powstałych,
odrębnych
nieruchomościach wspólnych,
10)
określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę,
któremu
zarząd
nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony
w
art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu
nieruchomością
wspólną,
zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń
z
innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
4.
Połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w
jedną nieruchomość
lub
podział lokalu wymaga zgody właścicieli wyrażonej w uchwale.
W
razie odmowy zainteresowany właściciel może żądać
rozstrzygnięcia przez
sąd.
Ustawa
z 7.4.1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr
79,
poz.
855 ze zm.)
Art.
10. 1. Statut stowarzyszenia określa w szczególności:
5)
władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania
składu
oraz
ich kompetencje,
6)
sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań
majątkowych,
a
także warunki ważności jego uchwał (…)
Art.
11.
1.
Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków. W
sprawach,
w
których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia,
podejmowanie
uchwał
należy do walnego zebrania członków.
2.
Statut może przewidywać zamiast walnego zebrania członków
zebranie delegatów
lub
zastąpienie walnego zebrania członków zebraniem delegatów, jeżeli
liczba
członków przekroczy określoną w statucie wielkość. W takich
przypadkach
statut
określa zasady wyboru delegatów i czas trwania ich kadencji.
3.
Stowarzyszenie jest obowiązane posiadać zarząd i organ kontroli
wewnętrznej.
Art.
30.
1.
Jeżeli stowarzyszenie nie posiada zarządu zdolnego do działań
prawnych,
sąd,
na wniosek organu nadzorującego lub z własnej inicjatywy, ustanawia
dla
niego kuratora.
2.
Kurator jest obowiązany do zwołania w okresie nie dłuższym niż 6
miesięcy
walnego
zebrania członków (zebrania delegatów) stowarzyszenia w celu
wyboru
zarządu.
Do czasu wyboru zarządu, kurator reprezentuje stowarzyszenie
w
sprawach majątkowych wymagających bieżącego załatwienia.
ustawa
z 6.7.1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65
ze
zm.)
Art.
42.
1.
Organami samorządu są: Krajowy Zjazd Radców Prawnych, Krajowa Rada
Radców
Prawnych, Wyższa Komisja Rewizyjna, Wyższy Sąd Dyscyplinarny,
zgromadzenie
okręgowej izby radców prawnych, rada okręgowej izby radców
prawnych,
okręgowa komisja rewizyjna i okręgowy sąd dyscyplinarny.
Art.
49.
1.
Radcowie prawni i aplikanci radcowscy zamieszkali na terenie danego
okręgu
tworzą
okręgową izbę radców prawnych.
2.
Uchwałę o utworzeniu i terenie działania okręgowej izby radców
prawnych
podejmuje
Krajowa Rada Radców Prawnych, biorąc pod uwagę zasadniczy
podział
terytorialny państwa.
Art.
52.
1.
Działalnością okręgowej izby radców prawnych kieruje rada
okręgowej izby
radców
prawnych.
2.
Organem wykonawczym rady okręgowej izby radców prawnych jest jej
prezydium,
które
stanowią dziekan oraz wybrani przez radę wicedziekani, sekretarz,
skarbnik
i członkowie.
Art.
55.
Radcowie
prawni i aplikanci radcowscy zamieszkali na terenie kraju tworzą
Krajową
Izbę
Radców Prawnych.
Art.
59.
1.
Krajową Radę Radców Prawnych stanowią prezes i członkowie
wybrani przez
Krajowy
Zjazd Radców Prawnych oraz członkowie wybrani bezpośrednio
przez
zgromadzenia okręgowych izb, po jednym z każdej izby.
2.
Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych stanowią prezes i wybrani
przez
Krajową
Radę wiceprezesi, sekretarz, skarbnik i członkowie.
3.
Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych jest organem wykonawczym tej
Rady
i zdaje jej sprawę ze swej działalności.
Uchwała
Nr 65/VII/2009 Krajowej Rady Radców Prawnych z 6.6.2009 r. w sprawie
Regulaminu
działalności finansowej samorządu radców prawnych
§
11.
Do
zaciągania zobowiązań i składania oświadczeń woli upoważnieni
są:
1)
w Krajowej Radzie: członkowie Prezydium Krajowej Rady ustanowieni
pełnomocnikami
na
podstawie uchwały Krajowej Rady
2)
z
tym że zaciąganie zobowiązań przekraczających zakres zwykłego
zarządu następuje,
odpowiednio,
na podstawie uchwały Krajowej Rady lub uchwały rady
okręgowej.
Uchwała
Nr 65/VII/2009 Krajowej Rady Radców Prawnych w sprawie Regulaminu
działalności
finansowej samorządu radców prawnych:
§
11.
Do
zaciągania zobowiązań i składania oświadczeń woli upoważnieni
są:
1)
(…)
2)
w radach okręgowych: członkowie prezydium rady okręgowej
ustanowieni
pełnomocnikami
na podstawie uchwały rady okręgowej,
z
tym że zaciąganie zobowiązań przekraczających zakres zwykłego
zarządu następuje,
odpowiednio,
na podstawie uchwały Krajowej Rady lub uchwały rady
okręgowej.
Pozdrawiam,
SH.
ktoś tu komuś mnóstwo czasu zaoszczędził, wypada podziękować
OdpowiedzUsuńSerdecznie dziękuję i życzę wszystkiego dobrego!
OdpowiedzUsuń