środa, 2 lipca 2014

Procedura karna - o czym warto pamiętać ?

Procedurę karną darzę szczególnym sentymentem. Od zawsze nie miałam z nią problemów. Z przyjemnością zasiadam do zadań z zakresu prawa karnego oczywiście z punktu widzenia pełnomocnika oskarżyciela posiłkowego. Na chwilę obecną nie mam większego pojęcia na temat bycia obrońcą, mając oczywiście na uwadze odmienności w tym zakresie. Niby coś mi się wydaję, ale muszę nad tym szerzej popracować. Teoretycznie może wydarzyć się, iż egzaminowani w 2016 r. otrzymają za zadanie sporządzenie apelacji pod kątem interesu swojego mocodawcy, oskarżonego. Zmiana ustawy KPK wchodzi bowiem w życie w lipcu 2015 r. Od tej daty radcowie prawni będą mogli występować w procesie karnym na równi z adwokatami. 
Analizując na razie powierzchownie zadania z lat ubiegłych wydaje mi się, że nigdy przyszli radcowie nie mieli zadania, gdzie występowaliby w roli obrońcy konstruując apelację w ramach Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Subsydiarny akt oskarżenia
Subsydiarny akt oskarżenia nie stanowi dla większości problemów. Myślę, że jedynym zaskoczeniem, gdyby  jednak subsydiarny akt oskarżenia miał pojawić się w dniu 11 marca 2015 r. jest rozważenie kwestii bezpośredniości czynu. Więcej na temat subsydiarnego aktu oskarżenia mam zamiar napisać w odpowiednim czasie, gdy będę kompleksowo przerabiać tą instytucje, jako podsumowanie tematu.
Nie mam niestety pomysłu skąd wziąć zadania w przedmiocie konstruowania subsydiarnego aktu oskarżenia aby móc wstępnie przetestować własne możliwości. 



Apelacja karna - uwagi praktyczne: 
1/ Podobnie, jak pisałam we wcześniejszym poście rozwiązując zadania chcę wypracować pewien schemat;
2/ Spełniając wymogi formalne biorę pod uwagę treść art. 119 KPK, art. 140 KPK, art. 626 KPK;
3/ Akta karne, odmiennie od cywilnych czytam od końca. Zaczynam się najpierw zaznajamiać z treścią uzasadnienia. Rozpisuję odpowiednio kazus chronologicznie;
4/ Każdą sprawę analizuję najpierw pod kątem bezwzględnych przesłanek odwoławczych z art. 439 KPK. Warto zaznajomić się z zadaniem egzaminacyjnym egzaminu radcowskiego z 2012 r. Ciekawe są również zadania z zakresu prawa karnego z poprzednich lat na stronie KSSIP.gov.pl;
5/ Moim zdaniem warto przysiąść nieco dłużej i zastanowić się szerzej nad  art. 92 i art. 410 KPK. Chciałabym nieco więcej oczytać się na ich temat pod kątem zarzutów. Nie do końca bowiem potrafię zauważyć różnicę przeglądając akta sprawy czy zarzucić naruszenie art. 7 czy art. 410 KPK;
6/ Analizując zadanie mam na uwadze treść art. 454 KPK – reguły ne peius;
7/ Mam na uwadze treść przepisów ustawy o opłacie skarbowej. Zatem wpisując w załącznik pełnomocnictwo nie wskazuje na uiszczenie opłaty od pełnomocnictwa, gdyż w sprawach karnych, jak i w sprawach o wykroczenia jest zwolnienie w tym zakresie;

Pozdrawiam,
SH.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz